 |
 |

Är inte den mentala folkhälsan värd mer kvalificerade själasörjare?
Om televisionen

En krönika

Jag ger djävulen en omgång

Frågor till världens verkliga härskare

Konstens död

Arkitekturens död

Litteraturguide för pornografer

Slarv i Opinionsfabriken!

Ynkryggar!

|
 |
Slarv i Opinionsfabriken!
av Johan Berggren
Massmedia brukar kallas för den tredje statsmakten. Kanske borde vi kalla
opinionsinstituten för den fjärde? De statistiska undersökningar som produceras
av dessa tjänar – vad de än säger – som underlag för de folkvaldas beslut.
Förutsättningen för detta är deras trovärdighet, att de med statistikens stränga
vetenskap vaskar fram den objektiva sanningen om folkets attityder. Men kan man
verkligen lita på det? Johan Berggren har undersökt vårt största opinionsföretag
– Sifo – och funnit att det slarvas en hel del med sanningen.
Sifo rapporterar: svenskarna tycker det är allvarligare med fetma än med
impotens.
Kan vi tro på det?
Eller på: moderaterna upp en tiondel, EMU ökar i popularitet och Volvo gillar vi
bäst. Medierna förmedlar snällt vidare undersökningarna som säker hårdfakta, med
tabeller och grafer.
Siffrorna som beskriver en verklighet.
Kan vi tro på den?
För opinionsmätningsföretagen är det livsviktigt att vi gör det. Det är deras
levebröd och affärsidé. Folks åsikter och värderingar är lukrativa. Sifo Group
AB växte första halvåret 1999 med 18 procent och de hade rörelseintäkter på en
halv miljard kronor.
"Våra opinionsundersökningar ger en tydlig bild av människors värderingar,
attityder och åsikter", hävdar Sifo.
Men.
Till att börja med finns det några teoretiska invändningar. Bara de med pengar
kan beställa opinionsundersökningar, så det är deras frågor vi får svar på.
Undersökningarna och deras flitiga förekomst i medierna - som "fakta" - fungerar
som självuppfyllande profetior. Rapporterar de att ett parti går framåt, lockas
folk att "go with the winner".
Ovanstående kritik är svår att både bevisa och motbevisa. Den går att diskutera.
Den förutsätter dock ett grundfaktum som instituten själva hävdar, nämligen att
institutens frågor och svar levereras med viss ackuratess.
Men.
Om själva frågeproceduren utförs slarvigt, hotar det undersökningarnas
grundläggande trovärdighet. Mellan allmänheten och de slutliga opinionssiffrorna
finns en rad praktiska felkällor.
Jag har träffat flera telefonintervjuare, alla sysslar idag med något annat, som
berättar att de regelbundet slarvade, hoppade över och fyllde i själva när de
utförde sina telefonintervjuer.
Det främsta sättet att undvika konstiga avvikelser är att fråga så många
människor som möjligt. Då pratar statistiker om att felvariabeln minskar. För
undersökningar som är ämnade att gå ut till allmänheten via media, intervjuar
Sifo alltid tusen personer, med slumpmässigt utvalda telefonnummer. På så sätt
kan slumpmässiga variationer minimeras.
Det finns dock en felkälla som inte minskar med antalet tillfrågade, utan
snarare beror på att så många måste tillfrågas. När frågandet blir industriellt,
utförs det rutinmässigt och är svårövervakat. Många av de relativt lågbetalda,
deltidsarbetande teleintervjuarna bryr sig inte så mycket om sitt jobb. Ett
oöverskådligt antal av dem fyller i en del av frågorna själva, hittar på eller
lägger till. När det ändå bara handlar om en eller ett par frågor i ett par
intervjuer av tiotusentals frågor på tusen intervjuer, vad spelar det för roll,
resonerade de jag pratat med.
Det beror helt på hur många av intervjuarna som fuskar, och hur ofta de gör det.
De lär dröja innan vi får statistik på det.
Basinformationen för sina profetior får Sifo och de andra
opinionsundersökningsföretagen från mängder av telefonintervjuer,
besöksintervjuer och brevintervjuer. Telefonintervjuerna är den största posten,
Sifo utför 725 000 varje år. Varje intervju innehåller en mängd frågor, som alla
som någon gång fått ett Sifosamtal vet. En sådan frågelunta kallas internt för "omnibuss".
Politiska ståndpunkter avlöses i omnibussen av frågor om uppfattningen av olika
varumärken eller annonskampanjer eller levnadsvanor. Företag vill veta vad
folket tycker. Svarsalternativen varierar, ibland ska man svara med en bedömning
på en skala från ett till fem.
Här dansar den mänskliga faktorn in och gör sociopsykologi av hela matematiken.
- Visst fyllde man i svaren själv ibland, erkänner Peter, tidigare
telefonintervjuare på Sifo. Svarade folk raskt och snällt, ställde man alla
frågor korrekt, men började någon krångla och babbla om någonting, fortsatte man
bara och fylla i formuläret ett par frågor tills de var klara med babblandet, då
fortsatte man frågorna där man var. Så det gick undan lite.
Den före detta Sifointervjuaren uppskattar sina egna bidrag till formulären som
kanske fem procent av frågorna på 20 procent av de intervjuade.
- Men jag fyllde alltid i vad jag trodde att de skulle svara, inte mina egna
åsikter. Så tror jag de andra gjorde också emellanåt. Det här var ju inget man
direkt pratade om, men blinkningar, fniss och halvkvävda kommentarer får mig att
tro att jag absolut inte var ensam om det. Kanske hälften, eller lite färre
gjorde det någon gång.
Problemet grundar sig i att en effektiv och snabb intervjuare får beröm och
anses duktig. Eftersom det för många är ett deltidsjobb utan långvarigt
engagemang är det av intresse att visa sig effektiv.
- Företaget hävdade att arbetsledaren när som helst kunde hoppa in och lyssna,
men vi var så många och dessutom är det ju ett skitjobb som man hade så länge,
på deltid. Ingen större katastrof om de skulle ha kommit på en med att hoppa
över några frågor.
Peter menar att det också finns andra problem med omnibussarna än att
intervjuaren skarvar och fyller i lite själv:
- Folk är ju inte så smarta alltid. Många inser inte vad en femgradig skala
innebär. Man fick svar som "nej det gillar jag inte, en femma", eller "ja,
jättebra, en trea". Då kunde man ju ibland hjälpa dem lite på traven. Om man
orkade. På det hela taget var det ju inget som man brydde sig om.
Toivo Sjörén på Sifos stora central i Ronneby menar att de har ett gott skydd
mot felaktigheter.
- Alla telefonnummer väljs slumpmässigt, och telefonintervjuarna går igenom
projekten tillsammans med projektledarna innan de går vidare. Det finns
arbetsledare som fungerar som kontrollerare och som kan stötta om intervjuarna
är osäkra på något.
Han tror inte att fuskande intervjuare är något problem.
- De arbetar inte på ackord och om det är en ny och oerfaren intervjuare kan
arbetsledaren lyssna av för att kolla att allt går bra.
Samtidigt berättar han om omfattningen på operationen; 150 intervjuplatser
bemannas av 5-600 anställda. De flesta är deltidsanställda, och
personalgenomströmningen är rätt stor.
- Men alla genomgår en utbildning, jag utgår från att de gör rätt.
Något han kanske inte borde göra.
Sifo är inte ensamt om problemet med intervjuare som inte tar sitt jobb på
vidare stort allvar. Och därmed underminerar den statistiska "sanningen".
Stefan har jobbat som teleintervjuare på deltid hos det mindre företaget Sponsor
Statistik, som undersöker "effekterna av sponsring och event marketing". Hans
bild av situationen liknar Peters.
- Visst hittade man på och fyllde i själv. Inte för att man ville ljuga, utan
för att det var så pinsamt att ringa upp folk och ställa massa idiotfrågor. "Vad
tycker du om affärskedjan det-och-det: mossigt, jätteballt eller snobbigt?". Jag
brukade inte ens säga mitt riktiga namn. Och sedan fick jag beröm för att jag
var så snabb och duktig. Helknäppt.
Man kan inte annat än hålla med. Helknäppt.
Om man tänker på alla andra invändningar som finns mot opinionsundersökningarna:
De som inte vill ställa upp faller bort ur undersökningarnas slumpvalt uppringda
nummer. Alltså blir de som är mest misstänksamma mot överheten blir
underrepresenterade. Hur många ensamstånde flerbarnsföräldrar har lust eller tid
att sitta tjugo minuter en kväll och svara på frågor? Den som inte är så bra på
svenska förstår inte alla frågorna, risken ökar att intervjuaren "hjälper till".
Och om dessutom vissa frågor inte ens ställs till människor som utfrågarna
upplever som besvärliga. Och därmed uppskattningsvis kanske 4 procent - eller
mindre, eller mer - av frågorna fylls i av intervjuarna själva. Och utfrågarna
helst inte vill lämna en kvälls arbete där "deras" resultat avviker för mycket
från det förväntade allmänresultatet.
Då får man inte en tydlig, utan väldigt skakig bild av opinionsundersökningarnas
resultat.
Opinionsundersökarna vill gärna att deras sanning ses som Sanningen. Det är
deras affärsidé och levebröd. De tror nog också att det är så. Men som Sifos
dotterföretag Defacto själva slår fast: "att veta är allt - att tro är inget".
Johan Berggren är frilansjournalist och medieskribent. Fotnot: Peter och Stefan
heter egentligen något annat.
Lyssna på radio nu!
|
 |
 |